onsdag 20. oktober 2010

Skattelistene

Legger merke til at skattelistene er kommet nå, slik at vi kan finne ut en del om økonomien til de rundt oss. Jeg vil gjerne komme med litt tanker rundt det. Nå har ikke jeg sett så grundig på fenomenet, men så en avisoverskrift som sa noe om at vi er i klasse for oss selv når det kommer til åpenhet om økonomien vår. Men jeg synes kanskje ikke vi skulle ha den muligheten. Greit nok at de aller, aller fleste bare har "rent mel" i posen, men det er allikevel litt flaut å komme på jobben og få slengt i trynet at "jeg så du tjente godt i fjor, Pettersen. Hvor fikk du alle de penga fra?" Det kan også tenkes at det er andre som ikke tjente så bra som man skulle tro, og da er det jo litt flaut at alle kan se det. Jeg skjønner det veldig godt hvis man ikke liker publiseringene av skattelista, selv om det jo er spennende å se hva våre nære og kjære tjener. For ikke å snakke om hva drittsekkene vi hater tjener, slik at de kan mobbes enda mer. Alt i alt synes jeg kanskje skatteinnbetalingen er et anliggende mellom staten og privatpersonen, og ikke noe for offentligheten.

Vel, nok om det. Må si jeg er svært overveldet av all responsen. Hele 50 stk har vært innom og sett innnen de første 24 timer. Det er jomen ikke dårlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar