torsdag 4. november 2010

Vinter og sykdom

Så er vi plutselig i November, og året nærmer seg plutselig slutten. Rart hvor tida flyr, selv om man ikke alltid merker det. Høsten og vinteren er høysesongen til influensaen og andre slike uhumskheter, og i fjor fikk vi virkelig føle det da svineinfluensaen feide over Norge som en epidemi, etter media vel å merke. Men da det verste var over og man telte opp tilfeller, så var det kanskje ikke fullt så mange tilfeller allikevel. Må si jeg synes jeg har hørt den mediastormen flere ganger når det kommer til sykdommer. Hver høst er det liksom det samme: "I høst blir influensaen verre enn noen sinne! Husk å ta vaksiner!" "Vaksinegenet har mutert seg! Ingen slipper unna!" "Ny teknologi kan redde deg, betal i dyre monner!" Listen fortsetter i det uendelige. Må si jeg synes det er litt overdrevent, hele saken. Uten at jeg har fagelig kunnskap til å bekrefte det, annet enn det jeg har kjent på kroppen. har jeg en tese om at så sant du har en relativt god helse, så skal man kunne komme levende og kanskje til og med styrket ut av de aller fleste småsjukdommer.
Når vi er innom sjukdommer og slikt kan vi jo også snakke om politiske sjukdommer. I går fikk vi noe som innen norsk politikk kanskje vil kunne sammenlignes med et hjerteinfarkt eller epileptisk anfall eller i lignende alvorlighet. Jeg må si at jeg synes at det er litt guffent for ikke å si særdeles ubehagelig å tenke på at en eller annen halvsprø ex-politimann, ex-militær eller andre kanskje følger mine minste skritt utenfor døra og kanskje også mobilen og internettvirksomheten min. Ikke sånn å forstå at jeg har noe som jeg tror amerikanerne er interessert i å ta meg for, men rent etisk synes jeg godt at spioner kan ryke og reise. Og skal spionene først drive med lyssky aktivitet, så kan de godt rapportere til PST eller Hærens jegerkommando istedet for en fremmedmakt.
Og er det noen spioner som rapporterer til utenlandske etterrettningsgrupper, så er synspunktene ovenfor på generelt plan, ikke personlig :) Nå er det bare en dag igjen, og så er det helg, hvor man gjør noe annet enn man vanligvis gjør. Jeg skal en tur i skogen, skal lure på hva spioner gjør når de slapper av?   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar