søndag 14. november 2010

Politikerne og penger

Politikerne våre er noen rare kreaturer. En skulle nesten tro de var fra en annen planet. Jeg må si jeg stadig blir lettere irritert når folk ikke holder det de lover, og her er våre kjære politikere sterkt representert. Sist vinter hadde togene her på østlandet et svare strev med å holde rutetidene pga. utslitte spor, strømkabler som røyk i et sett og togsett og personell som ikke var på rett stasjon i rett tid. Vår kjære regjering svarte med å love både penger og mannskap for å få en revolusjon av jernbanen. Men nei da. Sist uke kunne media melde at revolusjonen var utsatt på ubestemt tid. Forhåpentligvis har de ikke fjernet penger til reparasjoner, for det nettverket norske tog kjører på er realt akterutseilt sammenlignet med en del andre jernbaner utenlands. Jeg håper jernbaneverket virkelig iverksetter planene om å pusse opp Oslo S neste sommer, og da mener jeg skinnene og signalanlegget, ikke interiøret på stasjonen. Det vil være en stor fordel om den største stasjonen vi har i Norge faktisk funker som den skal. Et annet aspekt ved dette er at utsettelsen av reformen på uviss tid gjør at en del av de som ønsker å jobbe på jernbanen, ikke får mulighet til å gjøre det, fordi utdanningsinstansene ikke kan "utdanne folk til ledighet" som det så fint ble sagt på infomøtet for søkere til lokførerskolen. 
Appopros økonomi, da lommeboka mi forsvant(igjen) for litt siden, gjorde jeg meg også noen tanker om hvor avhengige vi har blitt av små papir/plastkort. Før var det ikke snakk om å trekke noe kort på matbutikken, nei. Her skulle det betales i kontanter, eller man brukte hele lunsjpausen sin i banken for at de skulle ringe et annet kontor og be dem betale butikken hvis du hadde bestilt det fra en annen by. I dag holder det egentlig å trekke en plastbit med en magnetstripe gjennom en plastboks med en laser, eller hva det er som tyder kodene i bankkortet, eller som en eller annen sa det: "Jeg kjøper varer for penger jeg aldri har sett, men som allikevel har funnet veien til kontoen min". Veldig sant, når man tenker etter. Vel, nå er korta sperra, og penger lånt fra diverse familiære kreditorer. Da er det bare å spare som om kemnern stod bak deg til de nye kortene kommer i posten.
For å ta noe muntert og positivt på slutten, må jeg si at jeg er kjempeimponert av Eidsvoll Amatørteaters oppsetning av Peter Pan. Det var nesten så selv ikke filmversjonen til Disney hadde noe å stille opp med. Utrolig bra stykke. Eneste dumme mens jeg satt i salen, var det faktum at jeg satt i salen, og ikke var med oppe på scena selv. Savner det å stå på scena som en annen person :( 
Ha en flott uke, alle sammen, og pass godt på plastkorta deres.

1 kommentar:

  1. Sånn, nå har jeg sjekka at alle mine kort er på plass der de skal være. Ha en god uke selv.

    SvarSlett